بیدادنامه

منم آزاد و هرگز هیچ آزاد چو بنده برنگیرد جور و بیداد. - ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

بیدادنامه

منم آزاد و هرگز هیچ آزاد چو بنده برنگیرد جور و بیداد. - ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

واکنش ظریف به مجری سی ان ان در باره درخواست ترامپ از جهان برای انزوای ایران


واکنش ظریف به مجری سی ان ان در باره درخواست ترامپ از جهان برای انزوای ایران

سعودی ها حمله به ایران را شرط پرداخت دستمزد تروریست‌ها قرار داده اند


واکنش ظریف به مجری سی ان ان در باره درخواست ترامپ از جهان برای انزوای ایران/ سعودی ها حمله به ایران را شرط پرداخت دستمزد تروریست‌ها قرار داده اند
یکشنبه 8 مهر 1397 - 18:19

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به سوال مجری شیکه خبری سی ان ان درخصوص درخواست ترامپ از کشورهای جهان برای انزوای ایران گفته است که رئیس جمهوری آمریکا با حمله ور شدن به ایران، کشورش را به انزوا کشانده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

محمد جواد ظریف روز یکشنبه در پاسخ به پرسش فرید زکریا مجری شبکه خبری سی ان ان خاطرنشان کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با حمله به ایران، کشورش را در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد منزوی کرده است.

محری شبکه خبری سی ان ان از ظریف در باره درخواست ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان از کشورهای جهان برای منزوی کردن و تحریم ایران، سوال کرده بود.
ظریف که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، در حال گفت وگو و رایزنی با مقامات کشورهای خارجی شرکت کننده در این مجمع است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از شبه نظامیان تحت نفوذش در عراق برای تهدید نیروهای آمریکایی استفاده کرده است، گفت: خیر، فکر می کنم که آمریکا باید سیاست تهدید را کنار بگذارد. این سیاست جواب نمی دهد.
ظریف افزود: دو هفته پیش کنسولگری ایران در بصره به آتش کشیده شد و سریعا به جای دیگر نقل مکان کرد. پس اگر ما در کنسولگری خودمان با چنین مشکلی روبرو شده ایم، (معنایش این است) که نمی توانیم مردم بصره را کنترل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ایران در عراق نفوذ دارد، ادامه داد: اما این بدین معنا نیست که ما مردم عراق را کنترل می کنیم، همانطور که ایالات متحده نیز مردم را در کشورهایی که روابط خوبی با آن ها دارد، نمی تواند کنترل کند.
ظریف تصریح کرد که افراد ایران ستیزی مثل مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید باید به جای تهدیدهای بی ربط علیه ایران که همیشه بی نتیجه بوده است، به سیاست خودشان نگاه کنند.
وزیر امور خارجه درباره متهم دانستن آمریکا از سوی ایران در جریان حمله تروریستی در اهواز، اظهار داشت: یک حمله تروریستی روی داده و شورای امنیت سازمان ملل آن را محکوم کرده است. این حمله از سوی کسانی انجام شده که از پایتخت های اروپایی و در تلویزیون متعلق به عربستان سعودی صحبت کرده و مسئولیت آن را به عهده گرفته اند. اینها واقعیت است.
وی تصریح کرد: ایالات متحده با همکاری با گروه هایی که امنیت مردم ایران را تضعیف می کنند به دنبال بی ثبات کردن حکومت ایران است. از جمله گروه هایی که سابقه همکاری با صدام حسین برای حمله به ایران دارند.
ظریف با بیان اینکه بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ سخنران حقوق بگیر و پای ثابت در نشست های منافقین است و رودی جولیانی وکیل ترامپ نیز امسال در همایش آنان شرکت کرد، اضافه کرد: لذا ما از این فعالیت ها نتیجه می گیریم این دولت (ترامپ) به صورت غیرعادی رفتار می کند، با تروریست هایی گفت و گو می کند که تا 2012 در فهرست تروریسم شناسایی شده از سوی آمریکا بوده اند و آنان به ایجاد تهدید علیه شهروندان ایرانی ادامه می دهند.
ظریف همچنین گفت: دوستان و متحدان آنان در مرزها در حال انجام عملیات هستند. نه تنها منافقین بلکه گروه هایی که از سوی عربستان سعودی حمایت می شوند. در واقع متاسفانه می بینیم که عربستان سعودی پرداخت حقوق بیشتر به این گروه ها را مشروط به انجام عملیات کرده است.
وی با اشاره به تهدید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که حدود یک سال و نیم پیش به صورت علنی گفت که جنگ را به خاک ایران خواهند کشاند، تصریح کرد: ما نیروی دفاعی مستحکم و نیروی اطلاعاتی قدرتمند داریم و می توانیم بیشتر این تلاش ها را بی ثمر کنیم، اما این بدین معنا نیست که آن ها این عملیات ها را انجام نمی دهند.
ظریف درباره دیدار خود با جان کری وزیر خارجه دولت اوباما که ترامپ آن را غیرقانونی دانسته بود، تاکید کرد: من مجبور نیستم که از قوانین آمریکا پیروی کنم. اما اینکه کری با من ملاقات کند، فکر می کنم که برای او مشکلی ندارد. من با سناتورها و وزیران خارجه پیشین و مشاوران امنیت ملی پیشین و بسیاری از جمهوریخواهان دیدار کرده ام.
وزیر خارجه ایران درباره ماهیت این دیدارها گفت که کری تلاش کرده تا وی را متقاعد کند که ایران با وجود خروج ترامپ از برجام، پایبندی خود به این توافق حفظ کند.
ظریف همچنین درباره احتمال ملاقات میان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، گفت: از نظر ما ملاقات کردن تنها یک عکس نیست، دیدار باید واقعی باشد. در حال حاضر هم یک عکس از یک توافق دو صفحه ای داریم. این چیزی نیست که به دنبال آن هستیم. در حال حاضر یک توافق 150 صفحه ای داریم که آن را با دقت در طول ماه ها مذاکره کردیم و این تنها با یک دولت دیگر از آمریکا نبود، بلکه 6 کشور دیگر به علاوه اتحادیه اروپا بودند.
وی افزود: اگر آمریکا و ترامپ گمان می کنند می توان امضا کرد و سریعا خارج شد، چرا باید وقت خود را تلف کنیم. چرا باید وقت خودمان را برای مذاکره دوباره تلف کنیم. همیشه از گفت و گو استقبال می کنیم. نشان داده ایم که به آنچه امضا می کنیم پایبند می مانیم اما موضوع این است که باید به طرف دیگر اعتماد داشته باشیم که به قول خودشان پایبند می مانند و متاسفانه این دولت قابل اعتماد نیست.
ظریف برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده و در حال دیدار و رایزنی با مقامات کشورهای خارجی شرکت کننده در این مجمع است.


منبع : العالم



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.