بیدادنامه

منم آزاد و هرگز هیچ آزاد چو بنده برنگیرد جور و بیداد. - ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

بیدادنامه

منم آزاد و هرگز هیچ آزاد چو بنده برنگیرد جور و بیداد. - ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

دویچه‌وله: انتقال سفارت آمریکا، اقدامی پیچیده و خطرناک است



دویچه‌وله: انتقال سفارت آمریکا، اقدامی پیچیده و خطرناک است

شهیدخبر: یک شبکه خبری آلمانی در گزارشی با اشاره انتقال سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس ضمن انتقاد از چنین اقدامی نوشت که امید فلسطینیان به این وسیله برای تشکیل کشور مستقل کاهش می‌یابد.
  

شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی به اقدام روز گذشته آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشاره کرد و از این کار به عنوان رفتاری بحث برانگیز یاد کرد.

در این گزارش آمده است که سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل می‌شود. این اقدام نوعی شکست در سیاست آمریکا و اقدامی پیچیده و خطرناک است. این موضوع به خصوص از این جهت  اهمیت دارد که تنش در حال حاضر در خاورمیانه (غرب آسیا) افزایش داشته است. روز دوشنبه 14 ماه می توجه جهان متوجه موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم (قدس) بود. جایی که پرچم‌های آمریکا و اسرائیل در مسیر کنسولگری آمریکا در اسرائیل قرار دارند. در این مکان پس از مدتها، سفارت آمریکا در اورشلیم بازگشایی شد. نوشته‌های عبری، انگلیسی و عربی در این محل به چشم می‌‌خورند. برای این مراسم  حدود هزار مهمان دعوت شدند که یک هیئت آمریکایی به رهبری «استفان منوشین» وزیر دارایی آمریکا از جمله این افراد بودند.

در ادامه این گزارش آمده است: «دسامبر گذشته "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل می‌شود. وی این اقدام را در قالب عمل به وعده انتخاباتی خود صورت داد. این تصمیم تحولی در سیاست خارجی آمریکا بود و در سراسر جهان با انتقاد مواجه شد. جامعه جهانی از این جهت که وضعیت اورشلیم (بیت‌المقدس) بخشی از مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان است، به این موضوع اهمیت می‌دهد. آمریکا با گشایش سفارت خود در این شهر، این محل را که مورد ادعای طرفین است، به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در مرحله نخست فقط «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی و چند نفر از همکاران وی به اورشلیم (بیت‌المقدس) می‌روند و زمان کامل استقرار چند سال طول می‌کشد و سفیر یا در ساختمان کنونی و یا ساختمانی جدید مستقر خواهد شد. این ساختمان نزدیک محلی موسوم به خط سبز قرار دارد که در پی جنگ 1948 خاک اردن و اسرائیل را از هم جدا می‌کند. موقعیت این شهر محل مناقشه بزرگی میان فلسطین و اسرائیل است.البته این موضوع مطرح شده است که دولت ترامپ بر روی یک طرح صلح جدید کار می‌کند اما در مورد اینکه چه بر سر اورشلیم (بیت‌المقدس) خواهد آمد، پیام‌های مختلفی وجود دارد. « مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر در ماه آوریل به اسرائیل به این موضوع اشاره کرد که مرزهای اورشلیم (بیت‌المقدس) همچنان موضوع مذاکره میان طرفین است.

اما ترامپ ژانویه گذشته اعلام کرد: «ما (موضوع) اورشلیم را از روی میز برداشتیم و به همین دلیل درباره آن مذاکره نخواهیم کرد.» فلسطینیان از این موضع آمریکا به شدت انتقاد کردند. این اقدام از جانب آمریکایی‌ها باعث شده که فلسطینیان امیدواری برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی را از دست بدهند. یک فعال فلسطینی که در تظاهرات دسامبر گذشته علیه اقدام آمریکا هم شرکت داشته است در این مورد گفت: «در واقع آنها می‌گویند که مخالف رویای ما مبنی بر داشتن کشور فلسطینی هستند و ما هیچ نداریم. آنها تاریخ را تکرار می‌کنند و به فلسطینیان می‌گویند که شما اینجا هیچ حقی ندارید و ملت دیگری می‌تواند از این حق استفاده کند.»

فلسطینی دیگری می‌گوید: « ترامپ چه کاره است که بگوید اورشلیم (قدس) بخشی از اسرائیل است؟ او با اورشلیم چه کار دارد؟» از اواخر ماه مارس هر جمعه تحت عنوان تظاهرات بازگشت، تظاهرات برگزار می شود و روز تشکیل اسرائیل از جانب فلسطینیان به عنوان روز نکبت شناخته می‌شود و یادآور زمانی است که آنها از سرزمین خود اخراج شدند و سرزمین خود را از دست دادند. تصمیم ترامپ در این زمینه ساکنان فلسطینی این شهر و تعلق‌های فرهنگی و تاریخی را که برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان مقدس است نادیده می‌گیرد. گشایش سفارت آمریکا در زمانی بحرانی انجام می‌شود و آن هم موقعی است که بار دیگر میان ایران و اسرائیل تنش ایجاد شده است. همزمان با این تحولات، هفتادمین سال ایجاد اسرائیل جشن گرفته می‌شود  و به همین دلیل چند هفته، غزه  عرصه برگزاری  بیشترین تعداد تظاهرات است.

دویچه‌وله نوشت که در جریان پنج هفته تظاهرات دست‌کم 50 نفر از فلسطینیان کشته شدند و صدها تن هم به وسیله تک‌ تیراندازان اسرائیلی و با به کارگیری گاز اشک آور زخمی شدند.اما اینها کافی نیستند. در روز گشایش سفارت هم که به روز اورشلیم موسوم است و هر سال در این روز با تظاهرات در بخش‌های فلسطینی‌نشین در شرق اورشلیم،  پیروزی اسرائیل در جنگ شش روزه در سال 1967 جشن گرفته می‌شود و این در شرایطی است که امیدواری فلسطینیان برای تشکیل کشور خود، همچنان کاهش می‌یابد اما از طرف دیگر اسرائیل امیدوار است که دیگر کشورها از  آمریکا پیروی کنند و سفارت خود را به اورشلیم منتقل کنند.

 کد خبر: 198900
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1397 - 18:20
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.